Grammar: Linguistic basics on the web-site for teachers and learners of English as a secondary language from a German point of view
<Click here and you will always get back to the table of contents>
Table of Contents
Linguistic basics HOMEback to the homepagePAGE back to the previous page back to
than"-"as"-"like"
"how"or "what..."
go on to
Aspects of teaching/learning
on to the next page

Fachwissenschaftliche und fachdidaktische Vorgehensweisen
1. Prinzipien des Strukturalismus > Unterschied "grammar -- pattern"
 
Segmentierung - Klassifizierung

slots                  - fillers

substitution table

sentence switchboard

Gefahren durch automatisches, sinnentleertes Sprechen

Abhilfe durch Kontext

Situation

Dialogische Struktur


2. Prinzip der Wiederholung, Übung, Anwendung
 

Gefahr: Verlust des Interesses > kein Neuigkeitswert

imitatives > reproduktives > analoges > bewußtes > unbewußtes Üben> Transfer


3. Arten von Übungen
 

a. Austauschübungen:
substitution table, sentence switchboard

simple substitution

simple substitution in various position

multiple substitution

multiple substitution in variable slots

b. Erweiterungsübungen: addition exercise

... and.../ or../ (n)either ... (n)or...(n)or

attributes, adjectives

adding other parts of the sentence

c. Completion exercise: Filling gaps

d. Adaption exercise: according to new situation: his --> her

e. Transformation exercise: other tenses, active --->passive voice

f. Synthetic exercise: Questions and answers, reactions

g. Conversation practice: functions: disagreeing ,functional dialogue

h. Kontrastierung mit konkurrierenden Strukturen


4. Bewußtmachung:
 

Tafelbild ---> Anordnung -----> Hervorhebung von Relationen z.B. durch bunte Kreide, Pfeile;

Beschreibung der Gesetzmäßigkeit; Unterrichtssprache evtl. deutsch
 

(5. Regelfindung) falls erforderlich

6. Bewußtes Üben:Aufmerksamkeit liegt auf der zu übenden Struktur

7. Unbewußtes Üben:Verbinden mit bereits bekannten Strukturen, abnehmende Häufigkeit der zu übenden Struktur ----> Transfer

8. Anwenden: zunehmende Selbständigkeit

9. Präsentationsmöglichkeiten:medial - auditiv - schriftlich - mündlich -handelnd



<Click here and you will always get back to the table of contents> Table of Contents Linguistic basics HOMEback to the homepagePAGE back to the previous page back to
than"-"as"-"like"
"how"or "what..."
go on to
Aspects of teaching/learning
on to the next page