Grammar: Linguistic basics on the web-site for teachers and learners of English as a secondary language from a German point of view
Click here and you will always get back to the table of contents
Table of Contents
Linguistic basics HOMEback to the homepagePAGE back to the previous page back to
than"-"as"-"like"
"how"or "what..."
go on to
Aspects of teaching/learning
on to the next page

Grammar: linguistic basics, Grammatik - linguistische Grundlagen für Übungen

Fachwissenschaftliche und fachdidaktische Vorgehensweisen
1. Prinzipien des Strukturalismus: Unterschied zwischen "grammar und "pattern"
 
Segmentierung - Klassifizierung

slots                  - fillers

substitution table

sentence switchboard

Gefahren durch automatisches, sinnentleertes Sprechen

Abhilfe durch Kontext

Situation

Dialogische Struktur


2. Prinzip der Wiederholung, Übung, Anwendung
 

Gefahr: Verlust des Interesses - kein Neuigkeitswert

imitatives - reproduktives - analoges - bewußtes - unbewußtes Üben - Transfer


3. Arten von Übungen
 
  a. Austauschübungen:

substitution table, sentence switchboard

simple substitution

simple substitution in various position

multiple substitution

multiple substitution in variable slots

b. Erweiterungsübungen: addition exercise

... and.../ or../ (n)either ... (n)or...(n)or

attributes, adjectives

adding other parts of the sentence

c. Completion exercise: Filling gaps

d. Adaption exercise: according to new situation: his - her

e. Transformation exercise: different tenses, active - passive voice

f. Synthetic exercise: Questions and answers, reactions

g. Conversation practice: functions: disagreeing ,functional dialogue

h. Kontrastierung mit konkurrierenden Strukturen


4. Bewußtmachung:
 
  Tafelbild --- Anordnung ----- Hervorhebung von Relationen z.B. durch bunte Kreide, Pfeile;
  Beschreibung der Gesetzmäßigkeit; Unterrichtssprache evtl. deutsch

 

(5. Regelfindung) falls erforderlich
6. Bewußtes Üben: Aufmerksamkeit liegt auf der zu übenden Struktur
7. Unbewußtes Üben: Verbinden mit bereits bekannten Strukturen, abnehmende Häufigkeit der zu übenden Struktur ---- Transfer
8. Anwenden: zunehmende Selbständigkeit
9. Präsentationsmöglichkeiten:medial - auditiv - schriftlich - mündlich -handelnd

Click here and you will always get back to the table of contents
Table of Contents
Linguistic basics HOMEback to the homepagePAGE to the top back to the previous page back to
than"-"as"-"like"
"how"or "what..."
go on to
Aspects of teaching/learning
on to the next page