Grammar: The use of "to do" on the web-site for teachers and learners of English as a secondary language from a German point of view
<Click here and you will always get back to the table of contents>
Table of Contents
Example: Use 
"to do"
HOMEback to the homepagePAGE back to the previous page back to
irregular verbs
go on to 
Questions and negations
on to the next page

Grammar: Der Gebrauch von "to do" zur Bildung von Frage, Verneinung, zur Verstärkung


 
form  function curriculum difficulties situations
do, does 
     + verb

did + verb
 
 

don't
doesn't 
     + verb
 
 
 
 
 
 

didn't
     + verb
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

I do like the Beatles,
don't I.

Frage
 
 
 
 
 

Verneinung

negative statements

negative commands
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Verstärkung
 

question tags

Klasse 5

word order: SPO

Unterschiede zum 
Deutschen bewußt-
machen
 
 
 
 
 

Klasse 6:

didn't have to 

Einüben von

Redemitteln
 
 
 
 
 
 

Lehrbuch:
previously done: ???

form:
  • 'does' and 'doesn't
function:
  • questions requiring answers with 'yes'  or 'no' 
    (Entscheidungsfragen)
  • wh-questions (Erkundungsfragen)
  • negative questions
  • Unterscheidung der Verwendung bei Vollverben, nicht aber bei Hilfsverben
  • Keine Verwendung bei Fragen in denen das Fragewort Subjekt ist: Who did you see? vs.
    Who saw you?
interlingual interferences
  • fehlende Inversion nach "adverbials"
  • question tag:  dt. "nicht wahr" bei Vollverben
other difficulties:
  • Kurzantwort:
  • "Yes, I do."/"No, I don't" statt dt. Ja/Nein (einfaches "Yes." oder "No." würde im Engl. als unhöflich, deutsch gelten)
  • militärisch: 
  • Yes, sir./ No, sir. Yes, madam./ No, madam.
Kinder, Lehrer, Polizisten stellen direkte Fragen
 
 
 
 
 
 

Unwissende, Verweigerer, Unwillige, Mächtige und Ohnmächtige verneinen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Zustimmungssignal zur Weiterführung eines Gesprächs


<Click here and you will always get back to the table of contents>
Table of Contents
Example: Use 
"to do"
HOMEback to the homepagePAGE to the top back to the previous page back to
irregular verbs
go on to 
Questions and negations
on to the next page